Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2009

Zante Dilemma: Συνέντευξη + Τραγούδι "Αυτό που λένε αγάπη"

Αγαπητοί φίλοι,
μετά από την σχετική άδεια των Zante Dilemma, σας παραχωρούμε την τελευταία τους συνέντευξη (Κώστας Εφέπουλος), καθώς και το σχετικό link για να "κατεβάσετε" την τελευταία τους επιτυχία με τίτλο "Αυτό που λένε αγάπη".

Οι ZANTE DILEMMA σας στέλνουν τη νέα τους δουλειά «ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΝΕ ΑΓΑΠΗ» διασκευή του WHAT IS LOVE από HADDAWAY. Στο μήνυμα υπάρχει και η συνέντευξη που έδωσε ο Κώστας Εφέπουλος των ZANTE DILEMMA στο MUSIC.NET της Κύπρου.

Καλή Ακρόαση

"Αυτό που λένε αγάπη" Κατεβάστε το από εδώ.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΦΕΠΟΥΛΟΥ ΤΩΝ ZANTE DILEMMA ΣΤΟ MUSIC.NET ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

Ερώτηση: Με τη μουσική πότε αποφάσισες να ασχοληθείς;
Απάντηση:Ήταν μια βροχερή μέρα όταν κατέβαινα με το ταξί απ' την Αγίου Δημητρίου στη Τσιμισκή. Κάπου στο ενδιάμεσο άκουσα ορισμένους ήχους από το ραδιόφωνο. Τότε κατάλαβα πως η μουσική είναι πολυδιάστατη κι όχι κάτι που να γεμίζει απλά τα αυτιά μας. Ήταν το τραγούδι "Hide and seek" από τον Howard Jones. Η δεκαετία του 80 σίγουρα έγινε σταθμός για μουσικούς στιχουργούς και τραγουδοποιούς. Έτσι άρχισα κι εγώ να πειραματίζομαι στο παλιό πιάνο της γιαγιάς. Κάπως έτσι έγινε η αρχή.

Ερώτηση:Τα λάθη σου όταν τελικά τα διαπιστώνεις μαθαίνεις από αυτά ή τα ξανακάνεις;
Απάντηση: Είμαι από τη φύση μου αυτοκαταστροφικός. Καμιά φορά επαναλαμβάνω το λάθος για να δω πόσο μπορεί να αντέξει ο οργανισμός μου. Απεχθάνομαι τα λάθη πάνω στη σκηνή. Όταν καμιά φορά ακούω κάποιο λάθος ακόρντο προσεύχομαι να πέσει η σκηνή ή να βρέξει καρεκλοπόδαρα για να σταματήσει η συναυλία. Τα υπόλοιπα λάθη δεν έχουν και τόση σημασία.

Ερώτηση: Τι χρειάζεται ένα τραγούδι για να κερδίσει το χρόνο;
Απάντηση: Αν ένα τραγούδι δεν είναι βιωματικό είναι καταδικασμένο να έχει ημερομηνία λήξης. Ο στίχος είναι ένας βασικός παράγοντας για να γίνει διαχρονικό ένα τραγούδι. Υπάρχουν στίχοι που ισορροπούν ανάμεσα σε πολύ απλές λέξεις καθημερινές αρκεί να μπούνε στην κατάλληλη σειρά με το συναίσθημα που κυριαρχεί πάνω σε αυτές. Μια ευρηματική μελωδία όταν πλαισιώνει αυτό το στίχο και αγγίξει το συγκινησιακό χώρο της ψυχής τότε το τραγούδι μπορεί να απογειωθεί και να απογειώσει όσους έστω και λίγο ταυτίζονται με αυτό.

Ερώτηση: Ο εναλλακτικός ήχος και στίχος των Zante Dilemma έχει διχάσει πάρα πολλούς παραγωγούς στον ελλαδικό χώρο και όχι μόνο. Τι έχεις να μας πεις πάνω σε αυτό;
Απάντηση: Εδώ και δέκα χρόνια οι Zante Dilemma κρατούν χαμηλά τους τόνους σε ότι έχει σχέση με τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Αν αρνηθήκαμε να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας σε εκπομπές με μεγάλο καταναλωτικό εύρος δεν είναι επειδή σνομπάρουμε τα media ούτε επειδή καβαλήσαμε το καλάμι. Είναι καθαρά μια δική μας επιλογή. Σεβόμαστε φυσικά και την αντίθετη άποψη. Όσο για τον ήχο μας είναι πολύ δύσκολο να ισορροπείς ανάμεσα σε ηλεκτρονικά ακούσματα και σε κλασικά όργανα. Δεν δέχομαι την αρνητική κριτική του έργου των Zante Dilemma από ορισμένους που κρίνουν τη δουλειά μας μόνο μέσα από ένα τραγούδι το οποίο άκουσαν τυχαία ή βιαστικά σε ένα ραδιόφωνο του σούπερ μάρκετ όπου πήγαν τυχαία να αγοράσουν σκόνη πλυντηρίου για τη γυναίκα τους. Όταν κάποιος κάνει κριτική θα πρέπει να μελετάει όλη τη μουσική γκάμα ενός συγκροτήματος. Για να ολοκληρωθεί η τελευταία μας δουλειά "Ο Βροχοποιός" χρειάστηκαν περίπου τέσσερα χρόνια. Χαίρομαι πολύ που το τραγούδι "Νάντια" έγινε μεγάλη επιτυχία δύο μήνες προτού κυκλοφορήσει το νέο μας cd. Όσο για το αν προβληματίζει ο στίχος μας αυτό δεν γίνεται εσκεμμένα. Απλά νομίζω πως ανακάλυψα μια φόρμουλα να δημιουργώ με πολύ απλές λέξεις μια δυναμική που βγαίνει μέσα από μνήμες, πάθη και αρνητικά βιώματα.

Ερώτηση: Τι μουσική ακούς; Αν ψάξει κανείς τη συλλογή των δίσκων σου τι θα βρει;
Απάντηση: Όταν ακούω κάποιον να λέει το κλασικό τετριμμένο "Ακούω όλα τα είδη της μουσικής" μου 'ρχεται να πηδήξω από τον πέμπτο όροφο της πολυκατοικίας μου ή να βάλω τις φωνές μέχρι να με πάνε μέσα. Από τη συλλογή των δίσκων μου δεν λείπει τίποτα από τις δουλειές των Eyeless in Gaza, David Sylvian, Tears For Fears, Depeche Mode και Christopher Cross. Θα γινόμουν κουραστικός αν παρουσίαζα αναλυτικά τους υπόλοιπους δίσκους που έχω στην αποθήκη μου.

Ερώτηση: Φαντάζομαι κι εσύ μικρός θα είχες κάποια πρότυπα. Έτσι;
Απάντηση: Θα ήταν σχήμα οξύμωρο αν έλεγα ότι δεν είχα κάποια μουσικά πρότυπα από την παιδική μου ηλικία. Για παράδειγμα τον Martyn Bates από τους Eyeless in Gaza, ή τον Howard Devoto από τους Magazine. Τα πιο σπουδαία όμως πρότυπα μου ήταν ορισμένοι άνθρωποι της καθημερινότητας, απλοί άνθρωποι που τους προσπερνάς χωρίς να τους ρίξεις μια δεύτερη ματιά. Αυτοί οι άνθρωποι με εμπνέουν και για αυτούς γράφω στίχους και μελωδίες, το μικρότερο αντίτιμο ευγνωμοσύνης για αυτούς από μένα και τους Zante Dilemma.

Ερώτηση: Ο κόσμος σήμερα πάσχει από έλλειψη ειλικρίνειας;
Απάντηση: Η ρομαντική μου πλευρά θέλει να πιστεύει πως υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που ενώ κοιτάζουν από το μπαλκόνι τους το απέραντο μπετόν μ' ένα τσιγάρο στο χέρι, μπορούν ακόμα να δακρύζουν με μια μελωδία που θα τους αγγίξει ή μ' έναν στίχο που θα τους ταξιδέψει. Δυστυχώς όμως ανακαλύπτω καθημερινά πάνω στη πλάτη μου πολλά μαχαίρια καρφωμένα από πολύ κοντινά μου πρόσωπα. Η απογοήτευση είναι μεγάλη όταν έχω ήδη μοιραστεί μαζί τους ευαισθησίες, μυστικά, μελωδίες και πολύ προσωπικές μου στιγμές. Δεν πειράζει όμως. Η ζωή συνεχίζεται και διαπιστώνω πως βγαίνω πιο δυνατός μέσα από όλη αυτή τη ταλαιπωρία.

Ερώτηση: Εκτός από το hit που έχει ήδη ξεχωρίσει στη νέα σας δουλειά «Ο Βροχοποιός» ποια άλλα τραγούδια ξεχωρίζεις και θεωρείς ιδιαίτερα;
Απάντηση: Το «Νάντια» που ξεχώρισε ήταν το μοναδικό τραγούδι που δώσαμε στους ραδιοφωνικούς σταθμούς πολύ πριν κυκλοφορήσει το CD. Επειδή χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί αυτή η δουλειά σε κάθε τραγούδι δώσαμε τον κατάλληλο χρόνο και την ανάλογη βαρύτητα για να ολοκληρωθεί. Νομίζω πως αυτά που θα κάνουν ιδιαίτερη αίσθηση είναι το «Μην κουραστείς να μ' αγαπάς» , το «Cristina» στην ιταλική version και το «Θα σε περιμένω» στο οποίο έγινε remastering στην Αγγλία από τον Pete Hammond. Πιστεύω πως δεν θα απογοητεύσουμε τους φίλους των Zante Dilemma σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Ερώτηση: Σ' αρέσει η διαδικασία να γυρίζεις video clip;
Απάντηση: Τα περισσότερα video clip των Zante Dilemma είναι λιτά και προσεγμένα. Διαφωνώ με την άποψη των πανάκριβων video clip όπου θα πρέπει να πληρώσεις μια περιουσία ή να πουλήσεις τη χρυσή ταμπακέρα που σου χάρισε η πρώην σου στα γενέθλια σου, για να περάσεις μια εικονική πραγματικότητα στο γυαλί, όταν την ίδια στιγμή πολλοί συνάνθρωποι μας δεν έχουν χρήματα ούτε για να συμπληρώσουν το ποσό για να αγοράσουν από το περίπτερο ένα πακέτο τσιγάρα. Δεν είμαι ο Ρομπέν των Δασών αλλά μου αρέσει να μοιράζομαι τα τσιγάρα μου στο studio όταν δημιουργώ. Μήπως ξέφυγα από το θέμα της ερώτησης σου;

Ερώτηση: Είναι σωστός ο διαχωρισμός που γίνεται σε «έντεχνη» και «λαϊκή» μουσική;
Απάντηση: Είχα προβληματιστεί όταν άκουσα το Μάνο Χατζηδάκη να μιλάει για τεχνική, για τέχνη και για το συναίσθημα, βασικούς παράγοντες στο στήσιμο μιας μελωδίας, χωρίς όμως να κάνει διαχωρισμούς ή να υποβιβάζει τα είδη των ακουσμάτων. Υπάρχουν λαϊκά τραγούδια που στιγμάτισαν και ανέτρεψαν μουσικές πορείες πάνω σε στίχους και μελωδίες και δεν μπορεί κάποιος να μην τα συμπεριλάβει στα έντεχνα ερωτικά τραγούδια. Όπως κι απ' την απέναντι όχθη των «έντεχνων» ακουσμάτων υπάρχουν τραγούδια με πολύ ευρηματικούς χειρισμούς στο στίχο και άλλα, με μια όχι και τόσο πετυχημένη συνταγή. Για να διαχωρίσει κάποιος λοιπόν αυτές τις έννοιες θα πρέπει να είναι ο super ειδήμονας της μουσικής τέχνης και της τεχνικής στην ενορχήστρωση μιας μελωδίας. Είναι λοιπόν πολύ δύσκολο να γίνει διαχωρισμός και να εφαρμόσουμε τις Ταμπέλες στην ελληνική μουσική πραγματικότητα. Η μουσική είναι πολυδιάστατη, πολύχρωμη και αδιαπραγμάτευτη.

Ερώτηση: Θεωρείς σημαντική τη σχέση σου με το κοινό σου, να έχεις προσωπική επαφή με τους ανθρώπους που σε ακούνε και σε θαυμάζουν;
Απάντηση: Λυπάμαι που δεν μπορώ να έρθω σε επαφή με όλους εκείνους τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς που μας στήριξαν όλα αυτά τα χρόνια και μας βοήθησαν άμεσα ή έμμεσα να διευρύνουμε το κοινό μας. Αν δεν υπήρχαν αυτοί οι άνθρωποι του ραδιοφώνου δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να βάλουμε τη μουσική μας σε κάθε σπίτι από τη μια ως την άλλη άκρη της Ελλάδας και της Κύπρου. Σε αυτούς λοιπόν οφείλουμε τη μεγάλη συμμετοχή των φίλων μας στη πρώτη μεγάλη περιοδεία που κάναμε φέτος σε δεκαπέντε σημεία της Ελλάδας. Είναι συγκινητικό να μαθαίνεις πως κάποιοι απ' τους φίλους των Zante Dilemma ταξίδεψαν διακόσια χιλιόμετρα να μας δουν, να μας ακούσουν και να επικοινωνήσουν μαζί μας. Αν όμως δεν είχαμε την αμέριστη βοήθεια των ραδιοφωνικών παραγωγών δεν θα είχε η μουσική μας τόσο μεγάλη απήχηση. Τους αφιερώνω το τραγούδι μου «Νυχτερινός εκφωνητής», μια μπαλάντα που γράφτηκε για όλα αυτά τα παιδιά που αγωνιούν και καταθέτουν τη ψυχή τους πίσω από ένα μικρόφωνο.

Ερώτηση: Πιστεύεις ότι το επίπεδο στο ελληνικό τραγούδι δεν είναι εκεί που θα έπρεπε να είναι;
Απάντηση: Χωρίς να θέλω να αποφύγω την κύρια σημασία της ερώτησης σου νομίζω πως δεν θέλω να μπω σ' αυτό το φαύλο κύκλο της κριτικής ή του ειδήμονα που ανέφερα πιο πάνω. Ο κάθε συνθέτης έχει τα δικά του κριτήρια δημιουργίας και το δικό του επίπεδο. Η μουσική παιδεία και η ηθική του υπόσταση είναι δυο συντελεστές που μπορούν να βάλουν τον πήχη χαμηλά ή λίγο πιο ψηλά.
Η ζωή και η δουλειά του συνθέτη απαιτούν λεπτή εξέταση, προσοχή, κατανόηση και σεβασμό. Ας καθίσουμε μαζί του στο πιάνο, ας σταθούμε κοντά του στη συνηθισμένη κρίσιμη στιγμή που γεννιέται κάποια μουσική έμπνευση και φυλακίζεται μέσα στο πεντάγραμμο του. Η έμπνευση και το κίνητρο της είναι μια κάποια ευτυχισμένη στιγμή που ο συνθέτης ανακαλύπτει μια ωραία μελωδία ή που κατασταλάζει τη μορφή του έργου του. Κάτι το καινούργιο γεννιέται ή κάτι το σκοτεινό φωτίζεται. Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία μέσα απ' αυτή τη συνέντευξη να βγάλω τη μάσκα του κλόουν και να αποκαλύψω λίγα πράγματα για τον ψυχισμό και τις ανησυχίες των Zante Dilemma, με σεβασμό σε αυτούς που μας στήριξαν σ' αυτή τη δύσκολη κι ευάλωτη πορεία της Οδύσσειας των ήχων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Συνταγές